Blog
Digitálna doba
Nutný zákaz alebo prejav zodpovednosti?
Moderná doba. Digitalizácia. Technologické inovácie. Každodenný prídel nových informácii nielen v papierovej podobe. Sprostredkovanie všetkého zo všadiaľ, naraz a v priebehu ultra krátkeho času. Rýchlejší prenos informácií, fotografií, videí...
Je to však bezpečné? Dá sa spoľahnúť na sľub našich detí, ktoré nám sľúbili, že si dajú na internete pozor? Podceňovanie situácie nie je v tomto prípade na mieste. Nemôžme tvrdiť, že nás sa to netýka. Týka sa to totižto každého jedného z nás, ale chcem venovať špeciálnu pozornosť práve deťom a ich zodpovednosti, ktorú majú vo svojich vlastných rukách.
Čím im však môžeme pomôcť, aby sme zabezpečili, že ich zodpovednosť bude dôsledná a nebudú ju považovať za nutný zákaz z našej strany? Nenútená prevencia zabezpečí plynulý prechod od zákazu ku uvedomelej zodpovednosti. Rozhovory o nástrahách sú určite prínosom, no skúsme pre deti vytvoriť prijateľnejšie prostredie, ktoré ich nepriamo ovplyvní v pozitívnom slova zmysle.
Sobotný večer pri skvelom zábavnom a pritom náučnom filme. Vytvorte si so svojimi deťmi sobotný rituál s pukancami na stole a s kvalitným obsahom v televízii. Deti ani na chvíľu nezapochybujú o tom, že je za tým rodičovský úmysel, ktorý si želá ich bezpečnosť. Nikde žiadny zákaz, ale dôsledný a kvalitný prejav rodičovskej zodpovednosti. Deti majú často tendenciu uchyľovať sa ku príliš veľkej dôverčivosti aj voči neznámym ľudom, čo môže spôsobiť nemalé problémy. Internet poskytuje množstvo príležitostí na zoznamovanie. Je to bezprostredné miesto, v ktorom online komunikácia prebieha oveľa dynamickejšie a plynulejšie ako v bežnej komunikácii. No takéto odbúravanie zábran je v mnohých prípadoch na škodu veci. Z nevinného chatu sa deti môžu poľahky ocitnúť v situácii, z ktorej nie je cesta späť a nemusí byť ani ľahko zvládnuteľná.
Keď zájdeme do extrému a zdôvodníme si pojem grooming, môžeme usúdiť, že nejde len o takú hocijakú poľahčujúcu okolnosť. Hlavným cieľom groomingu je vytvorenie priateľského a dôverného vzťahu „niekoho“ s dieťaťom a postupné odbúravanie ostražitosti dieťaťa. „Niekto“ si takýmto spôsobom vytvorí cestu ustlanú ružami, ktorá mu zabezpečí prienik do nebezpečných vôd, do ktorých môže stiahnuť akékoľvek dieťa.
Preto je dôležité klásť veľký dôraz na prevenciu a jej začlenenie do našich životov. Výsledkom budú zodpovedné a racionálne uvažujúce deti, ktoré sa nenechajú pohltiť silným prúdom internetových nástrah a nebezpečenstiev.
Odporúčam stránku nehejtuj.sk, ktorá obsahuje krátke filmy (minutáž cca 3 min.) – ovce, myslím si, že sú veľmi zábavné, trefné, vhodné a najmä výchovné.
TOP 5:
· Zatajovaný kamarát (zneužitie detskej nevinnosti a kyberšikana)
· Netancuj s vlkom ( zneužitie fotografií v neprospech dieťaťa)
· Bez kožúšteka ( preposielanie fotografií neznámym ľudom)
· Korunka krásy (anorexia, bulímia)
· Druhý breh (vzájomná tolerancia).
Jednoduchá hračka od starej mamy z povaly alebo najnovšia HI - TECH hračka?
Dieťa v hre nachádza uspokojenie, potešenie, radosť a zábavu. Na to, aby dieťa mohlo spoznávať svet prostredníctvom hry, je veľmi dôležité poskytnúť mu dostatok podnetov, vďaka ktorým bude dieťa aktivizované k činnosti. Jedným z vhodných podnetov je práve hračka. Hračka nepochybne patrí k detskému svetu. Tvorí základ hry a je veľmi osožná v každodennom živote dieťaťa. Umožňuje dieťaťu nadobudnúť rozmanité skúsenosti, rozvíja ich predstavivosť, fantáziu a tvorivosť. Správny výber hračky je pre dieťa najmä v predškolskom období veľmi dôležitým faktorom, ktorý má značný vplyv na správny vývin dieťaťa. Mnohí rodičia sú presvedčení, že čím je hračka drahšia, tým zabezpečí dieťaťu čo najlepší rozvoj. Veľakrát si ani neuvedomujeme, že kupujeme hračku, ktorá síce spĺňa najnovšie trendy vo svete hračiek, ale zásadne nespĺňa a dieťaťu neumožňuje primárnu funkciu – hrať sa.
V súčasnom svete čelíme skutočnosti, že deti vlastnia oveľa viac hračiek ako reálne potrebujú. Mnohé hračky z kategórie módnych hračiek sa stávajú spoločenskou prestížou a súbojom medzi dospelými navzájom – kto dá viac hračiek, ten má dieťa najradšej. Toto uvažovanie nás núti zamyslieť sa či je lepšie, aby naše dieťa prišlo do kontaktu skôr s menším, ale zato kvalitným súborom hračiek alebo naopak s nekontrolovateľnou haldou hračiek od výmyslu sveta.
Dnešný svet je plný digitalizácie, čo však nemožno považovať za niečo zlé a negatívne. Samotné médiá nám umožňujú uľahčiť si život v mnohých životných situáciách. My sami si nevieme predstaviť život napríklad bez smartfónu, no opýtajme sa našich starých mám na ich život. My si potrebujeme všetko zdokumentovať fotografiou v našom mobile. Čo by však povedala naša stará mama keby sa jej opýtame na akúkoľvek časť jej života? Nie nevytiahne mobil a nezačne v ňom hľadať. Spokojne nám navrhne, aby sme si sadli a počúvali. A my len počúvame ako dokáže dokonale rozprávať a do detailov spomínať na svoj život, na životné situácie z rokov dávno minulých. Spomína s radosťou a úsmevom, pretože život žila a vnímala očami. Tak keď nabudúce budete premýšľať či svojej ratolesti kúpiť novú trendovú hračku alebo ju jednoducho vziať na povalu u starej mamy, kde si môže vybrať sama z rozmanitého množstva hračiek, čo si vyberiete?
Deťom predškolského veku digitálny svet neujde. Nemusíme ich presýtiť hneď ako sa narodia a tlačiť im tablet do kolísky. Nemusíme sa obávať, že budú nevzdelané. Deti majú úžasnú schopnosť naučiť sa mnohé veci už v ranom veku svojho života, čo znamená, že postupným začleňovaním mediálnej výchovy do života detí sa naučia všetko potrebné. Rodičia pre svoje deti predstavujú vzor, preto je dôležité a významné ukázať dieťaťu, že aj my sami sa vieme vzdať svojho smartfónu, odtisnúť ho od seba a pritúliť si svoje dieťa. Nenosiť si prácu domov. Myšlienky spojené s prácou treba nechať za dverami nášho domova. Tráviť večer so svojím dieťaťom pri dobrej a kvalitnej detskej knihe padne na úžitok. Zasejeme do dieťaťa semienko kreatívneho myslenia, rozvinieme jeho fantáziu a tiež ho obohatíme o komunikačné a mnohé iné zručnosti. Pretože v predškolskom veku je toto práve to, čo potrebuje – náš čas, ktorý mu venujeme v najväčšej možnej miere.